dinsdag 27 januari 2015

Zo blijf je bewegen in de richting die je wilt

Deze week had ik een cliënt die omkwam in het werk en ik vroeg hem om mij te laten zien wat hij allemaal deed. Hij begon met het maken van een lange lijst werkzaamheden en ik zag zijn gezicht en lichaamshouding steeds meer vermoeien. Na anderhalf vel heb ik hem uit zijn lijden verlost en hem gevraagd of hij daar soms ook een plaatje van kon maken.

Een plaatje???? Ja, een overzicht, een collage, een tekening!  Na enig nadenken maakte hij een duidelijk en inzichtelijk schema van zijn werkzaamheden, waarna hij vanzelf kon invullen hoe hij zijn werktijd beter kon invullen door  compartimenten aan te brengen: in plaats van de ene naar de andere klus/email/telefoontje/binnenlopende collega te schakelen zag hij clusters van werkzaamheden die hij achter elkaar en ongestoord wilde afhandelen.


Probeer het eens: zet je werk in een plaatje op een A4, breng clusters en compartimenten aan en maak de verbinding tussen die compartimenten. Kijk wat er gebeurt met je energie en met je productiviteit!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten