dinsdag 1 april 2014

On-leuke gevoelens als inspiratiebron

Deze week was ik in Arnhem te gast bij een lezing van een collega van mij, Adriaan Hoogendijk. Adriaan is één van de grondleggers in Nederland van loopbaancoaching en hij brengt mensen bij oprechte bezieling om te doen waar hun hart ligt.
Hij sprak over wat hij noemt de “on-leuke emoties en gevoelens”: angst, zorg, boosheid, onmacht, teleurstelling, verdriet of schuld en schaamte. Waar we allemaal zo ons best aan het doen zijn om gelukkig te zijn, bieden vaak deze “on-leuke emoties” veel inspiratie en energie om dieper in onszelf te zoeken naar wat echt belangrijk is voor ons.

Ik vond het heerlijk, want wanneer we de on-leuke emoties niet mogen voelen, wordt het ook steeds lastiger om de diepte van de leuke emoties te ervaren. Ik ben een grote fan van de on-leuke emoties. Niet omdat ze on-leuk zijn, maar omdat ze ons zo daadkrachtig en volhardend naar de goede dingen in ons leven brengen. Niets doet ons meer groeien naar de mens die we willen zijn, dan de ervaring van on-leuke gevoelens. Om te koesteren dus!

Kijk eens in je bestaan terug op de momenten waarop het on-leuk was in je leven en vraag je oprecht af: wat heb ik daar allemaal van geleerd en wat heeft me dat allemaal gebracht. Waarschijnlijk veel meer dan je op dat moment kon bevroeden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten